När är det okey att vara en latmask?

Jonas Colting skriver på sin blogg väldigt frispråkigt om att träningsbloggar bara handlar om att folk vill dela med sig av hur duktiga de är på att träna. Det är ingen stämpel som jag vill ha på min blogg. Trots det vill jag gärna skriva om min träning, för jag tycker det är så roligt med just träning.

Idag var dock en sådan dag helt utan ett enda pass. Jag tycker jag har ett gaska bra grepp i nyporna och kan oftast ta mig själv i kragen, bita ihop och köra min planerade träning, men idag så lyckades jag inte med det. Kanske är det när man inte lyckas rycka upp sig själv, bra att vila men det känns fel. En del som läser kan jag tro tänker att ”den där Nuija verkar vara en riktigt lat soffpotatis” och det är lite så jag känner mig just nu. Ångesten börjar lätt smyga sig på. Någon gång läste jag att Paolo Roberto skrev att du aldrig bör avstå ett planerat pass. Jag förstår tanken, om man börjar släppa på disciplinen så kan lätt träningsmoralen börja falla. Själv brukar jag försöka tänka på kontinuiteten. Det är inte det enskilda passet som ger stora framsteg utan det ihärdiga nötandet. Ett enskilt pass är ett litet framsteg, flera ger ett stort. Ett enskilt missat pass är där emot ett större baksteg.

Men jag tänker även att vilan gör att jag kommer kunna köra ännu hårdare imorgon och det är under vilan som man blir stark. Så här i skrivande stund känner jag hur träningssuget bara växer och växer av allt tänkande på träning och jag ser verkligen fram emot morgondagens träning och framsteg.

Jonas Colting skriver om träningsbloggar:

http://coltingblogg.com/2013/02/05/traning-livet-och-traning-och-livet/

Häng kvar!

/Ninja

4 tankar på “När är det okey att vara en latmask?

  1. Blev lite sugen att ytterligare kommentera posten. Det pratas en del om överträning, att kroppen blir så nedbruten att den har svårt att komma tillbaka igen vilket ifall man inte lyssnar och känner efter kan skapa en nedåtgående spiral. I de allra flesta fall är jag dock rätt övertygad om att de som känner sig övertränade, snarare bara har fått känna på hur kroppen reagerar efter en period av jobbig träning. För en person som ninjatränar så kan det nog vara viktigt att känna efter och jämföra hur kroppen borde kännas mot den träningsmängd som man arbeterar med . Skall den vara sliten och trött som en del av den tuffa träningen för ännu ett litet framsteg eller är det början på överträning som riskerar att eskalera?

    • Jag tror överträning är något man ska ta på allvar, det är viktigt att lyssna på kroppen. Där emot håller jag med om det du skriver att överträning är lite ”överskattat”. Har man kört 5timmar fysträning är det förståeligt om man dagen efter är lite seg, det behöver inte betyda att du håller på att bli övertränad. Ofta går det att pressa sig lite länge och det gäller att inte vara för ”bekväm” när man känner efter. Det gäller att känna sin kropp. Jag hoppas och tror att jag har hyfsad koll på min och jag är övertygad om att jag skulle kunna öka på träningsmängden om det enbart var kroppen som satte begränsningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s